Huddig

Løsningen: højstyrkestål


Det er ikke længere kun biler, men også tunge industrikøretøjer, der kører med hybridteknik. I hvert fald rendegraveren Tigon Technology fra Huddig, der er langt foran konkurrenterne med sin både miljø- og energieffektive transmission.

I 2009 bestemte Huddig sig for, at de inden for et par år ville præsentere en rendegraver, der skulle sætte en ny standard for begrebet 'brændstoføkonomisk', hvilket skulle ske ved hjælp af en helt ny transmission, der skulle anvende hybridteknik.

Og det var der egentlig ikke noget mærkeligt ved. Huddig er siden starten i 1959 vokset fra otte til hundrede ansatte og har produceret mere end 10.000 rendegravere. Kernen i virksomheden har hele tiden været nytænkning og innovation, hvilket man mener er den bedste måde at klare sig på i konkurrencen. Nu var tiden inde til at tage det koncept et skridt længere.

 

Med miljøet i fokus

Men det er ikke helt nemt at tænke i nye baner. For at sænke energiforbruget ville Huddig anvende hybridteknik, hvor hjulenes bevægelser skulle genere energi til et elektrisk batteri, der derefter kunne drive de elektriske motorer. Problemet var bare, at hvis der skulle være plads til en motor ved hvert hjul, var man nødt til at fjerne akslerne, hvilket ville indebære større belastning på rammen.

Løsningen blev, at Tibnor hjalp med at få fat i højstyrkestål fra SSAB, der kunne styrke rammerne og på den måde frigøre plads til de elektriske motorer. Det har igen medført, at Tigon Technology kan spare store mængder brændstof, f.eks. ved at slukke for dieselmotoren, når det kun er skyliften, der bliver brugt, eller ved at styresystemet sørger for, at de enkelte hjul altid har den rigtige trækkraft. Resultatet er blevet en stor succes, og nye kunder har kontaktet virksomheden for at høre, hvornår rendegraveren egentlig kommer på markedet.

Det er ikke bare i forbindelse med Tigon Technology-projektet, Huddig har samarbejdet med Tibnor. Tibnor har også i mange år forsynet Huddig med stålplader til førerhuskonstruktionen og rammerne på flere rendegravere, og derudover står man for en stor del af disse produkters pladebearbejdning.

– Når man skal fremstille et produkt, er det bedste selvfølgelig at få en palle med færdige emner, som man slipper for selv at bearbejde, men derimod bare kan bringe ind i produktionen og svejse sammen, siger Michael Lindgren, ekstern sælger hos Tibnor og den, der varetager kontakten med Huddig.

– Man sparer både tid og slipper for at gøre store investeringer i dyre maskiner. 

 

 

Kort og godt

Huddig

Svensk virksomhed, der fremstiller og sælger rendegravere i 13 lande.

Udfordring

Konstruere tilstrækkeligt stærke rammer til, at man kan montere elektriske motorer der, hvor hjulakslerne er placeret, og dermed konstruere en helt ny hybriddreven rendegraver.

Løsning

Rammerne fremstilles i højstyrkestål fra Tibnor og SSAB. Tibnor står også for en stor del af Huddig-koncernens pladebearbejdning, sandblæsning, bukning og savning.

 

Vil du vide mere?  http://www.huddig.com/