Kiruna Wagon

Ikke et gram for meget


De skal være stærke, robuste og kunne læsses maksimalt. Men de skal helst ikke veje et gram for meget. Kiruna Wagon udvikler nye specialvogne til mineindustrien – en opgave, der er mulig takket være pladebearbejdning hos Tibnor.

I 2014 fik Kiruna Wagon et spørgsmål fra EU: Ville de være med til at sætte standarden for fremtidens europæiske bulklogistik? Ni udvalgte virksomheder skulle i et EU-projekt i fællesskab skabe et topmoderne logistiksystem til den spanske saltproducent Iberpotash, og nu ville man gerne have, at Kiruna Wagon skulle være en af disse.

Svaret var naturligvis ja. Kiruna Wagon er Nordens førende virksomhed inden for minetransport via jernbane, og de leverer totalløsninger til mineindustrien i forbindelse med togtransport af bl.a. malm – både over og under jorden. I 2014 fik de altså til opgave at konstruere en helt ny type bulkvogn med tilhørende losningsfunktion.

Det er ikke helt nemt.

– Disse vogne skal kunne transportere salt, men også malm og andre bulkmaterialer, fortæller Joachim Eresjö, produktspecialist hos Tibnor.

– De skal også kunne blive længere og kortere afhængigt af, hvad man vil transportere, og hvor man vil transportere det hen.

Og de skal helst ikke veje et gram for meget. Minevogne transporterer tunge ting, og derfor er de nødt til at være mere robuste end så mange andre, så de kan læsses sikkert. Men samtidig vil man have en så let vogn som muligt for ikke at slæbe rundt på unødvendig dødvægt, der bare bruger energi uden at tilføre noget.

 

Store volumener færdigt materiale


Løsningen på disse udfordringer blev at konstruere en fælles platform og på den montere forskellige typer lastbeholdere afhængigt af, hvilket produkt der skulle transporteres. Derudover har Kiruna Wagon konstrueret de fleste af vognene i Strenx 960 – et materiale, der er meget stærkt, men som frem for alt også har en høj strækgrænse.

I stedet for at skaffe alt materiale og derefter selv bearbejde det, har Kiruna Wagon valgt at lade Tibnor stå for al pladebearbejdning.

– I vores fabrik i Finland har vi i flere år hjulpet dem med både at skære til, bukke og lasersvejse deres materiale, så pladeemnerne bliver nøjagtig, som de vil have dem, og det har vi også æren af i forbindelse med dette projekt.

Fordelen for Kiruna Wagon er, at Tibnor allerede har en stor maskinpark med høj kapacitet, der hurtigt kan producere store volumener færdigt materiale, siger Joachim Eresjö.

– Hvis de selv skulle investere i den kapacitet, ville det først og fremmest blive en dyr investering, og derudover ville deres maskiner stå tomme det meste af tiden. Derudover kan den maskinpark, vi har, producere yderst avancerede, store og lange emner, så de i stedet for små emner, som de er nødt til at sætte sammen, får færdige produkter. Da bliver det nemmere for dem at overholde deres deadlines og levere til deres kunder til tiden.

 

 

Kort og godt

Kiruna Wagon

Nordens førende virksomhed inden for minetransport via jernbane.

Udfordring

Vognene skal være både lette, robuste og fleksible.

Løsning

Tibnor skærer, bukker, lasersvejser og leverer færdige produkter.

 

Vil du vide mere? http://kirunawagon.com/