18. juni, 2018 10:58 CET

Sikkerhed er, at det normale liv fortsætter

”Sikkerhed handler om, at vores medarbejdere skal kunne gå hjem fra arbejdet og fortsætte deres normale liv. Det er vores mål hos Tibnor, og noget vi arbejder kontinuerligt på, " siger Riikka Heiniemi, der er ansvarlig for EHSQ (Environmental Health Safety and Quality) i  Tibnor.

Sikkerhedsarbejdet i Tibnor kan inddeles i tre forskellige områder. Først er der den såkaldte grundlæggende sikkerhed, som omfatter maskiner, udrustning, materiel og metoder. Det er noget, som vores enheder har arbejdet med i årevis, og vi er ret gode til det.

Næste område har relation til menneskelige faktorer. Det er et kritisk område, eftersom vores medarbejdere arbejder meget med hænderne, maskinerne er meget kraftige, og de materialer, vi flytter rundt på, er tunge. Der kan hurtigt ske ulykker, hvis man mister koncentrationen nogle sekunder på det forkerte sted og på det forkerte tidspunkt. Eftersom dette område handler om, hvad der sker i menneskers hjerne, og det ikke er noget konkret, er det et udfordrende område at arbejde med. Man kan nok også sige, at de fleste af os i branchen er bedre til at løse tekniske spørgsmål, og at psykologi ikke er vores spidskompetence. Men vi er ikke alene her. Mange virksomheder satser nu på den menneskelige faktor, så der er nye informationer til rådighed.

Det tredje område gælder os alle, nemlig virksomhedskulturen - hvordan vi arbejder, når ingen ser det. Dette område har formentlig den største effekt, hvis målet er at være så god til sikkerhed som muligt. På den anden side – Når vi arbejder på at forbedre virksomhedskulturen, påvirker vi ikke kun sikkerheden, men også kvaliteten, produktiviteten, omkostningerne og medarbejdernes velbefindende.

Sikkerhedsarbejde er en "never ending story". Måske føler man et kort stykke tid, at man har opnået fremskridt, men så sker der en ulykke, og en person blive skadet. Når det gælder sikkerhed, er den eneste måde at opnå resultater på at involvere alle fra top til værkstedgulv, arbejde hårdt og være konsekvente og grundige. Med genveje eller ønsker om, at ting forandres uden at vi gør en ekstra indsats, får vi ikke de resultater, vi vil have.

Det ved vi i  Tibnor, og derfor arbejder vi hårdt og forsøger på alle måder at fokusere på de rigtige spørgsmål. "Det er en hjertesag for os, at kunderne får de produkter og tjenester, vi har aftalt, ved hjælp af vores medarbejdere, som har arbejdet på en sikker måde," sammenfatter Riikka.

Det gør Tibnor for sikkerhedens skyld

Eksempel 1:
I Tibnors enhed i Linköping stopper produktionen en gang om ugen, hvor alle medarbejdere går en risikorunde i 20-30 minutter. Derefter viser grupperne den samlede medarbejderstab, hvad man har fundet, og ting, der indebærer eventuelle risikomomenter, rapporteres og håndteres.

Eksempel 2:
SAO (sikkerhed-adfærd-observation) I Linköping og Eskilstuna går sikkerhedsrepræsentanten ind på en bestemt afdeling og observerer, hvordan manskinoperatøren udfører sit daglige arbejde ved maskinen. Derefter sætter man sig ned sammen og drøfter det, som sikkerhedsrepræsentanten har noteret.

Eksempel 3:
En gang om året har hele Tibnor en særlig sikkerhedsdag, hvor alle enheder i alle lande laver deres eget program. Det kan være alt fra lynkurser i, hvordan man bruger en skumslukker, til at foretage en sikkerhedsvurdering af kollegerne.