9. november, 2018 08:18 CET

Tibnor køber Saniståls stålforretning

SSABs datterselskab Tibnor har indgået aftale om at købe stålforretningen ud af det danske selskab Sanistål A/S, Danmarks næststørste stålgrossist. Dette understøtter SSABs strategiske mål om at styrke sin nordiske hjemmemarkedsposition. Stålforretningen der nu købes havde under 2017 en omsætning på ca. DKK 1.3 mia. Købet sker under forbehold for godkendelse af de danske konkurrencemyndigheder og forventes at blive afsluttet tidligt i andet kvartal 2019.

“Købet af Saniståls stålforretning vil fuldende Tibnors nordiske tilstedeværelse ved en styrkelse af vores position i Danmark hvor vi er mindre synlige. Tibnors og Saniståls produktprogram komplementerer hinanden og vi ser dermed et betydeligt potentiale for synergier”, udtaler Mikael Nyquist, leder af Tibnor koncernen.

En hjørnesten i SSABs strategi er en ledende position i det nordiske hjemmemarked. Tibnor, Nordens førende leverandør af stål og metaller, spiller en vigtig rolle i at sikre denne position. På det nordiske stålmarked sidder stålgrossister på mere end halvdelen af det totale stålmarked. Købet vil væsentlig styrke Tibnors position i Danmark. For SSAB, vil ståldistributionskanalen være en attraktiv kanal til at øge salget og være et effektivt skjold mod de konjunkturudsving der præger branchen.

Transaktionen medfører at Saniståls moderne ståldistributionslager (42.000 m2) i Taulov og tre andre salgskontorer i Danmark ligesom et salgskontor i Letland overføres til Tibnor. I forbindelse med handlen vil ca. 130 fuldtidsbeskæftigede blive overført til Tibnor.

SSAB og Tibnor forventer en synergieffekt på DKK 36 millioner som skal realiseres over en 3 årig periode, samtidig som platformen for SSABs nordiske stålforretning styrkes, og effektiviteten af arbejdskapitalen øges. Overtagelsen vil koste DKK 450 millioner. Med købet forventes en positiv indtjening og cash flow umiddelbart efter afsluttelse.

For yderligere information, venligst kontakt:
Media: Mikael Nyquist, President of Tibnor, mikael.nyquist@tibnor.com, +46 70 539 29 29