17. april, 2019 12:26 CET

Tibnors overtagelse af Saniståls stålaktiviteter er afsluttet

SSAB's datterselskab Tibnor har nu gennemført overtagelsen af stålaktiviteterne fra det danske firma Sanistål A/S, Danmarks næststørste stål- og teknikgrossist. Opkøbet blev offentliggjort i november 2018, og det blev godkendt af de danske konkurrencemyndigheder i marts i år. Opkøbet understøtter SSAB's strategiske mål om at styrke deres nordiske hjemmemarkedsposition. Stålforretningen, der nu er opkøbt, solgte for cirka 1,4 milliarder danske kroner (cirka 1,9 milliarder SEK) i 2018.

“Købet af Saniståls stålaktiviteter fuldender Tibnors nordiske aftryk ved at øge vores tilstedeværelse på det danske marked, hvor vi ikke har været så synlige. Som tidligere nævnt supplerer Tibnors og Saniståls produktudvalg hinanden godt, og vi kan se et stort synergipotentiale," siger Mikael Nyquist, CEO for Tibnor.

En af grundpillerne i SSAB's strategi er at være markedsleder på det nordiske hjemmemarked. SSAB's datterselskab Tibnor spiller en vigtig rolle i fastholdelsen af denne position. Ståldistributionskanalerne står i dag for mere end halvdelen af det samlede nordiske stålmarked. Overtagelsen af Saniståls stålaktiviteter vil forbedre Tibnors position i Danmark væsentligt. For SSAB giver en stærkere ståldistributionskanal en attraktiv mulighed for at øge salget af stål, og det er et effektivt skjold mod konjunkturudsving.

På baggrund af opkøbet forventer SSAB og Tibnor en årlig synergieffekt for cirka 36 millioner danske kroner (cirka 50 millioner SEK), som skal realiseres over en treårig periode, samtidig med at platformen for SSAB's nordiske stålforretning styrkes, og effektiviteten af arbejdskapitalen øges. Tibnor købte Saniståls stålaktiviteter som en aktivhandel til en nettoværdi af cirka 450 millioner danske kroner (cirka 630 millioner SEK). Med købet forventes positiv indtjening og cash flow umiddelbart efter overtagelsen.

Købet omfatter Saniståls moderne og højt automatiserede ståldistributionscenter (42.000 m2) i Taulov og fire andre salgskontorer i Danmark samt et salgskontor i Letland. Omkring 130 medarbejdere vil blive overført til Tibnor som en del af handlen.

"Jeg kan også med glæde fortælle, at Henrik Ørskov, der er tidligere direktør for Saniståls stålaktiviteter, nu overtager rollen som VP Head of Tibnor Danmark. Henrik har stor erfaring med salg, indkøb og forretningsudvikling. Den nuværende direktør, Søren Pliniussen, fortsætter sit arbejde i salgsafdelingen hos Tibnor," siger Mikael Nyquist.

For yderligere information kontakt:

Henrik Ørskov, VP Head of Tibnor Danmark
Telefon: +4525454055