3. februar, 2020 14:49 CET

Fleksible logistikløsninger er afgørende for kunden

Som Nordens største ståldistributør ved vi, at hurtig og effektiv logistik er afgørende for vores kunder. Vi ser det som en af vores fornemmeste opgaver at levere kvalitetsfyldte stålløsninger til kunden – hvor og hvornår det skal være. Derfor er det også vores ambition at være den bedste og mest fleksible leverandør på markedet.

Hos Tibnor er det afgørende at kunne imødekomme kunder og leverandørers ønsker til levering og logistik. Vi ved, at vi udgør en central del af forsyningskæden, og derfor er det også vores ansvar at tilbyde smarte leveringskoncepter, der garanterer høj leverringssikkerhed og lavere omkostninger. Det er nødvendigt i en industri, hvor hurtig og effektiv logistik med et lavt omkostningsniveau er en central del af forretningen for rigtig mange virksomheder:

Vores kunder forventer, at vi som en af landets førende stålgrossister kan levere hurtigt og fleksibelt. Det forpligter, og derfor spænder vores logistikløsninger også bredt, så kunden oplever størst mulig værdi uanset hvilken løsning, de vælger. Derfor er vi også stolte af at kunne sige, at vi har en leveringssikkerhed på over 95 procent, fortæller salgsdirektør i Tibnor Lars Rohde.

Den høje leveringssikkerhed skyldes blandt andet, at Tibnor har investeret massivt i et stærkt logistik-setup, der er garant for hurtig og effektiv levering. Det har konkret betydet, at Tibnor er i stand til at levere inden for 24 timer i hele landet uanset størrelsen på ordren, og såfremt kunden ønsker det, forklarer Lars Rohde:

Gennem et samarbejde med blandt andre Danske Fragtmænd kan vi levere en ordre den næstkommende dag mellem klokken 6 og 14. Det betyder, at hvis en kunde får akut brug for et givent produkt, kan vi sørge for, at kunden får sine materialer inden for en meget kort tidshorisont.

Desuden har Tibnor mulighed for at levere på en tidslevering i løbet af dagen:

Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde fleksible leveringsløsninger for vores kunder. Derfor har kunden mulighed for tidslevering, som betyder, at vi kan levere ordrer på et specifikt tidspunkt på dagen. Det skaber stor værdi hos vores kunder, fordi de dermed kan planlægge leverancen efter produktion og medarbejdere, og dermed minimere tab af arbejdstid og produktionstid, siger Lars Rohde.

Derudover tilbyder Tibnor en lang række forskellige logistikløsninger, der tilsammen skaber optimale rammer for kundens logistik- og leveringsmuligheder. Eksempelvis kan der leveres direkte fra Tibnors mange lagre i hele Norden, mens kunder også har mulighed for konsignationslagerløsninger. Desuden arbejder Tibnor med flere samarbejdspartnere:

I samarbejde med Ib Andresen Industri kan vi tilbyde servicecenterløsninger, ligesom vi også gør det gennem vores eget servicecenter i Arendal i Sverige. Derudover har vi en bred vifte af leveringsaftaler med værker og samarbejdspartnere i hele Norden, som betyder, at vores vilkår for at kunne opfylde kunder og leverandørers forventninger er i top, forklarer Lars Rohde.

Danmarks mest moderne ståldistributionscenter skaber værdi for kunden

I april 2019 opkøbte Tibnor Saniståls stålforretning, hvilket indebar overtagelsen af et 42.000 kvadratmeter stort ståldistributionscenter i Taulov. Med de nye faciliteter har Tibnor i dag Nordeuropas mest moderne ståldistributionscenter samt landets bedste lagerforhold. Det betyder, at Tibnor har optimale forudsætninger for at kunne distribuere og opbevare materialer, der skaber værdi for dig som kunde:

Hele vores lager er temperaturstyret, så vi har ideelle betingelser for at opbevare vores stål og metaller. Ved at opbevare vores materialer indendørs i en temperaturstyret hal, undgår vi at ødelægge stål, der ikke tåler at ligge udendørs. Dermed opnår vores stål den højeste kvalitet, fordi det har været lagret korrekt, lyder det fra Lars Rohde.

Når kunder bestiller produkter hos Tibnor, sker det ofte gennem den webbaserede kundeportal. Herfra er hele produktkataloget tilgængeligt, ligesom det også er muligt at tjekke lagerstatus og leveringsmuligheder. Derudover har kunden direkte adgang til sin ordrestatus, følgesedler og fakturaer:

Ved at automatisere en række manuelle processer letter vi arbejdsbyrden og tidsforbruget ude hos kunderne. Det betyder hurtigere gennemløbstider og færre fejl, der frigiver flere ressourcer, som så kan bruges andre steder i virksomheden, fortæller Lars Rohde og forsætter:

Det er blandt andet også på den måde, at vi kan mindske vores klimapåvirkning. Eksempelvis når vi koordinerer vores leveringer, så vi, så vidt det er muligt, opnår mindst mulig omkørsel. Så med andre ord er det gennem smarte logistikløsninger, at vi bidrager til at gøre en forskel for både kunder og det omkringliggende samfund¸ slutter han.